Hantering av information, PUL och medgivanden om lagring av personuppgifter
I princip så är barn lika skyddade som förut med samma regler för skydd gäller även nu. Det är viktigt att hantera personliga uppgifter aktsamt och att man inte publicerar sådant som kan vara av känsligt innehåll. Det är föräldrarna som får lämna ut samtycke till att barnens personuppgifter används i samband med Hjärntorget. Förskole rektorer har tagit beslut att Hjärntorget använder det It-stöd för att fullgöra pedagogernas pedagogiska uppdrag som finns angivet i lagar och läroplaner. Det innebär att man inte kan tekniskt ta bort namn på barnen eller vilka förskole pedagoger/lärare har hand om barnen. Som förälder har man rätt att välja om barnet får vara med på bild eller ej i Hjärntorget. Enligt personuppgiftslagen ska samtycke lämnas till att personuppgifter publiceras på bl.a. Internet. I pedagogers dokumentation, där videofilmer kan ingå, ska de barn som filmas visas för arbetslag, föräldrar, politiker och kamrater. De barn som filmas är lätta att identifiera, de erbjuds ingen anonymitet och de har små möjligheter att tacka nej till deltagande. Situationen försvåras för alla inblandade eftersom förskollärarna förväntas erbjuda barn omsorg samtidigt som de analyserar och utvärderar deras beteenden (Lindgren & Sparrman, 2003).
Även för lagring av ej publicerade bilder krävs samtycke lämnas av föräldrarna. I förskolorna arbetar pedagoger och barn med bilder och dessa används för att dokumentera såväl förskolans aktiviteter som barnens utveckling bland annat med bildspel, digitala fotoramar och gemensamma arbetsytor inom IT-stödet Härntroget. Bilderna lagras kontinuerligt under barnets år på förskolan och en gång om året rensas servrar från bilder på barn som har slutat i förskolan. Hemsidorna syfte på Hjärntorget är att informera om och presentera verksamheten på de olika enheterna samt vänder sig då till föräldrar och barn. Med att ha tillgång till ett bra bildmaterial och bilder som barn har skapat är en styrka för en hemsida. Hemsidan administreras av en webbmaster på enheten och den ytterst ansvarig för hemsidan är rektorn på förskolan. När det gäller föräldrar där PUL-blankett redan getts ut och valt att tacka nej har pedagoger och rektorn försökt att möta föräldrarna på bästa sätt. Författarna Lindgren & Sparrman (2003) menar att låta de dokumentationsprojekt som genomförs i förskolan omfattas av HSFR:s etiska regler skulle i en mening ge barnet ökat skydd eftersom deras identiteter skulle skyddas och spridningen av materialet skulle begränsas. Dokumentations-projekt skulle då bli en angelägenhet för en barngrupp och de pedagoger som hör till den, inte för föräldrar, politiker och andra arbetslag. Det är en viktig aspekt som borde föras in tydligare i projekt där barn dokumenteras och analyseras (a.a.). Det vore ett sätt att utveckla ett barnperspektiv som inte enbart tjänar de professionellas och politikens intressen utan också ger barn rätt till integritet.
Rutiner för när ett barn börjar i förskolan är att föräldrarna informeras om förskolans hantering av bilder och skriva på PUL-blanketten. Blanketten omfattar såväl tillstånd för publicering som för lagring av bilder samt information om hur bilder hanteras. När barnet slutar i förskolan, ska föräldrarna informeras om bilder finns lagrade. Förskola avgör om det finns tid att skapa ett samlingsmaterial med samtliga bilder där barnet förekommer. Inom ett år efter att barnet har slutat ska bilderna rutinmässigt tas bort från stadens servrar eller övriga lagringsutrymmen, såvida inte föräldrarna gett tillstånd till förlängd lagring. Skäl till detta kan t.ex. vara att yngre syskon fortfarande tillhör förskolan och därför vill kunna använda bilderna. Det är rimligt/lämpligt att förskolorna utvecklar en rutin, där egen personal åtgärdar detta vid varje läsårs början.