Lektion1

<HTML>Lektion1</HTML>
 
<HEAD>
 
<TITLE>STARTSIDA</TITLE>
 
 
<BODY> BGCOLOR="#7DBDE3" TEXT="#000000"
LINK="#0000FF" VLINK="#333333" ALINK="#FFFF80">
 
<BODY>
 
 
<CENTER>
 
<H1>STARTSIDA</H1>
 
</CENTER>
 
<HR WIDTH="100%" />
 
 
<P>
 
<FONT SIZE=3>
 
 
Vad ska pedagoger tänka på vid fotografering och filmning i förskolan Förskolans utgångspunkt är att fotografering/filmning ska var tillåten. Det kan dock vara så att i den verksamhet där ditt barn finns kan det förekomma främst barn men också anhöriga eller personal som har ett extra behov av skydd. De kan vara utsatta för olika typer av hot. I de fallen tillåts ingen fotografering/filmning överhuvudtaget. I de fall fotografering/filmning är tillåten vill vi klargöra att förskolans inte är ansvarig för den fotografering/filmning som då sker eller vad man sedan gör med fotografierna/filmerna. 
 
Ansvaret vilar de vårdnadshavare/andra anhöriga som då fotograferar/filmar att respektera gällande lagstiftning främst personuppgiftslagen (1998:204) PuL. Att behandla personuppgifter av rent privat natur faller i de flesta fallen utanför PuL. Med privat behandling menas till exempel att du lagrar fotona/-filmerna på din hemdator. Om personuppgifter, till exempel foton, behandlas för journalistiska ändamål är behandlingen i princip också undantagen från personuppgifts lagens bestämmelser. Även en privatperson kan ha ett journalistiskt ändamål, till exempel när hon eller han bloggar. Det här undantaget gäller dock inte vid publicering av uppgifter om andra av rent privat karaktär. Reglerna innebär att det inte är tillåtet att publicera bilder och annan information som kränker den personliga integritet för de personer som förekommer på fotografierna/filmerna. För att kunna publicera fotografier/filmer på Internet av personer som går att känna igen krävs samtycke från personen ifråga eller om det rör sig om ett barn från dennes vårdnadshavare.
 
</FONT>
 
</P>
 
</HEAD>
 
</BODY>
 
 
<HEAD>
 
 
<TITLE>Om mig</TITLE>
 
</HEAD>
 
<BODY> BGCOLOR="#7DBDE3" TEXT="#000000"
LINK="#0000FF" VLINK="#333333" ALINK="#FFFF80">
 
<BODY>
 
 
<CENTER>
 
<H1>OM MIG</H1>
 
</CENTER>
 
<P>
 
<FONT SIZE=3>
 
 
Jag har arbetat som förskollärare i tjugosex år och har sett hur den pedagogiska dokumentationen har förändrats genom tiderna. När pedagogerna observerade barnen gjorde man genom att föra loggböcker och spara teckningar. I och med att läroplanen påpekar hur viktigt det är att se barnens utveckling och lärande har pedagogerna kunnat använda IT-verktyg som hjälper dem i att kunna ta bilder och filma och sedan analysera och reflektera varje barns utveckling. Jag anser själv att det är ett tydligt arbete att använda i förskolan. Hemsidor som varje förskola har är också ett hjälpmedel för förskolans rykte, men även en presentation om vad förskolan arbeta med.
 
</FONT>
 
</P>
 
 
<BODY> BGCOLOR="#7DBDE3" TEXT="#000000"
LINK="#0000FF" VLINK="#333333" ALINK="#FFFF80">
 
<BODY>
 
 
<CENTER>
 
<I>
 
<FONT SIZE=3>
 
 
I läroplanen för förskolan sägs att arbetslaget ska:
ge barn möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar, med hjälp av ord, konkret material och bild samt estetiska och andra uttrycksformer. ” 
 
</I>
 
</FONT>
 
<A HREF="https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2442</A>
 
<HR WIDTH="100%" />
 
<P>
 
<FONT SIZE=3>
 
 
Dokumentationens effekt diskuteras – vad finns det för fördelar och nackdelar? I förskolans reviderade läroplan finns ett helt nytt avsnitt som handlar om uppföljning utvärdering och utveckling. Avsnittet har väckt många frågor och funderingar bland förskolans personal. Pedagogisk dokumentation är ett arbetsverktyg som kan användas för att följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten. Det handlar om att dokumentera det som händer mellan barn, vuxna och miljön i verksamheten, till exempel med hjälp av kamera och film eller penna och papper. I analysen av dokumentationen får man syn på hur man kan utveckla verksamheten vidare. På så vis får man en förståelse för hela verksamheten och varje enskilt barn, precis som det står i läroplanen. 
Arbetslaget behöver diskutera de olika sekvenserna och kritiskt granska dokumentationen och det är just det som gör dokumentationen pedagogisk. Hur går arbetet till? Vad behöver vi utveckla i arbetslaget? Vad kan vi bli bättre på? Vad har vi missat?
Om arbetslaget jobbar aktivt med pedagogisk dokumentation kan det vara ett verktyg för att följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten i enlighet med läroplanen förklarar Anna vidare. Man behöver alltså inte komplettera med ytterligare metoder.
Samma dokumentation kan läsas med olika glasögon. Har vi tagit tillvara på barnens intresse för matematiken eller naturvetenskapen i vårt arbete? Har vi främjat lärande? Och vad hände med gruppen i just det här sammanhanget?
 
</FONT>
 
</P>
 
 
</CENTER>
 
</BODY>
 
</HTML>