STATISTIK
Hur kan förskolan främja barns utveckling av förmågor såsom kreativitet, ansvarstagande och empati, förmågor som enligt forskning har stor betydelse för att individer ska lyckas i utbildning och senare i livet? Denna fråga undersöker forskare i en pilotstudie som redovisas i den här rapporten. De har observerat en förskolas arbete med lust och motivation, kreativitet, självuppfattning, an.svar och genomförande, tänkande och analys, kommunikation och sociala relationer samt empati. Analysen bildar ett teoretiskt ramverk som visar hur man kan förstå och beskriva pedagogernas arbete. Beskrivningarna synliggör pedagogernas agerande och lärandet och utvecklingen det kan leda till. Exempelvis beskriver forskarna pedagogernas olika handlingar, såsom förstärkande, tillåtande och rolltagande i olika konkreta situationer. Rapporten vänder sig till förskolechefer, förskollärare och annan personal som arbetar i förskolan. Skolverkets förhoppning är att den ska tjäna som diskussionsunderlag i det pedagogiska arbetet på landets förskolor och för alla som önskar stödja och utveckla det arbetet.
https://www.skolverket.se/publikationer?id=3239